8 december 2023
2 minuten leestijd

Het einde van third party cookies: wat betekent het?

Privacybescherming wordt met de dag belangrijker in de online wereld. Dit heeft onder
andere als gevolg dat diverse internetbrowsers aangegeven hebben afscheid te gaan
nemen van third party cookies. Browsers Safari en Firefox zijn hier al mee gestopt, en
Google is ook voornemens om voor het einde van 2024 deze cookies in de ban te doen. Wat
betekent dit voor gebruikers én adverteerders?

Wat zijn third party cookies?

Je kent het vast wel: je bezoekt een website en het eerste dat in je scherm springt is de
vraag of je de cookies even wil accepteren. Dit zijn kleine stukjes code die de website
opslaat op jouw telefoon, tablet of pc via jouw browser. Third party cookies worden niet
beheerd door de website die je bezoekt, maar door een externe partij. Deze cookies
verzamelen data over jouw gedrag op de website. Ze zien waar je klikt, hoe lang je ergens
blijft en waar je interesses liggen. Adverteerders kunnen met deze informatie bepalen of jij
een goede doelgroep bent voor hun boodschap en zo hun advertenties bij jou in beeld
krijgen.

Waarom worden ze afgeschaft?

Zo’n cookie verzamelt dus best wel wat data van je, en dat baart veel mensen zorgen.
Hoewel je tegenwoordig kunt kiezen welke informatie je wil delen met de website, blijven
mensen het ongemakkelijk vinden in verband met hun privacy. Je weet immers niet waar
jouw data voor gebruikt wordt. Daarom is de wetgeving rondom privacy aangescherpt. Er is
daarnaast besloten om third-party cookies af te schaffen. Een aantal webbrowsers hebben
dit inmiddels al gedaan, maar grote speler Google nog niet. Zij zijn van plan deze voor het
einde van 2024 te verbieden.

Impact op adverteren

Maar hoe zit het als je online adverteerder bent? Tot nu toe waren cookies altijd een
belangrijke bron van informatie waarmee je als adverteerder efficiënt je boodschap zichtbaar
kon maken. Vooral retargeting – een strategie waarbij je advertenties aan mensen toont die
eerder op je website zijn geweest, met conversie als doel – leunt enorm op deze data. Dat
vraagt dus om een andere benadering. Denk aan contextuele targeting of met behulp van AI
gegenereerde modellen. Toch hoeft de dataverzameling an sich niet van het toneel te
verdwijnen.

Het alternatief voor third party cookies

Een oplossing voor het verzamelen van data is om de derde partij er simpelweg tussenuit te
halen. Je kunt deze waardevolle informatie verantwoord verzamelen met behulp van ‘server-side tagging’. Hierbij wordt er een aparte server ingesteld. Het technisch beheer van zo’n
server loopt wel via Google, maar wat er gebeurt op de server is in het beheer van de
website-eigenaar. De informatie die verzameld wordt via een zogenoemde ‘pixel’ wordt niet
meer direct opgeslagen op de browser. In plaats daarvan wordt de informatie via de eigen
server doorgestuurd naar bijvoorbeeld Google Analytics. Zo blijf je inzicht houden in de
benodigde gegevens, en bepaal je zelf welke informatie doorgestuurd wordt.. Privacy-
technisch is dit een stuk veiliger: alle gegevens zijn in eigen beheer en kan verwerkt worden
op een server in de Europese Unie.

Hoe stap ik over op server-side tagging?

Zacht Gras helpt verschillende bedrijven met het maken en beheren van effectieve online
campagnes. Dat betekent ook dat we ervoor zorgen dat jij als online adverteerder 2024-
proof bent als het gaat om dataverzameling. We zetten zo’n server voor je op en stellen
deze goed in. In praktijk merk je dus vrijwel niks van deze overgang.

Nog wel even gebruik maken van het oude cookie systeem voordat de afschaffing definitief
wordt? Zorg er dan wel voor dat deze goed ingesteld staan, zodat je niet voor verrassingen
komt te staan. We kijken vanzelfsprekend graag even met je mee.

Misschien vind je dit ook wel interessant

Boost je online zichtbaarheid met een sterke SEO-strategie

17 januari 2024

Wij zijn op zoek naar jou!

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Functie
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Kopje koffie doen?

Naam *
Bedrijf/organisatie
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bericht *

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Ben jij onze nieuwe Het einde van third party cookies: wat betekent het??

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden