17 januari 2024
•
3 minuten leestijd

Boost je online zichtbaarheid met een sterke SEO-strategie

Of je nu een klein lokaal bedrijf bent of een groeiende onderneming: online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit. Websites die hoog ranken in zoekmachines worden gezien als relevant, belangrijk en betrouwbaar. Door de juiste SEO-technieken toe te passen kun je op een duurzame manier je organische posities, en daarmee je online vindbaarheid verbeteren. Dit zorgt voor een blijvende stroom aan bezoekers, wat vaak leidt tot meer verkopen of leads. 

Wat de belangrijkste ingrediënten zijn voor een goede SEO-strategie, lees je op deze pagina.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Hiermee optimaliseer je jouw website, zodat er meer én relevante bezoekers naar je website komen.

In tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising), waarbij je op zoekwoorden adverteert, verdien je met SEO een plekje in de zoekresultaten. Door te investeren in SEO, vergroot je de kans dat mensen je organisch vinden, zonder te betalen voor elke klik. Hoe relevanter de zoekmachine jouw informatie vindt, hoe hoger de positie binnen de zoekmachine.

De 3 pijlers van SEO

Hoe goed jouw website vindbaar is in zoekmachines, is afhankelijk van een aantal factoren. Binnen SEO zijn er namelijk drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goed vindbare website.

1. Content

Door waardevolle en relevante content te delen, verhoog je de kans dat zoekmachines jouw website als autoriteit beschouwen. Dit zorgt voor een betere ranking en dus ook meer bezoekers.

Je strategie valt of staat bij het bepalen van relevante zoekwoorden die mensen gebruiken om naar informatie in jouw branche te zoeken. Hoe beter je content aansluit op de zoekintentie, hoe hoger je pagina zal ranken in de zoekresultaten.

Begin daarom altijd met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek en concurrentieonderzoek. Maak in je teksten een goede balans tussen zowel long tail als short tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden bestaan uit één of twee woorden en zijn vaak algemeen: er wordt veel op gezocht in Google. Long tail zoekwoorden bestaan uit vier of meer woorden en zijn specifieker: er wordt minder op gezocht. Hoewel je met short tail zoekwoorden een bredere doelgroep aanspreekt, ligt het conversiepercentage bij long tail zoekwoorden over het algemeen hoger. De kans is namelijk groter dat mensen specifiek zoeken naar de informatie, het product of de dienst die jij aanbiedt.

2. Techniek

Deze pijler heeft betrekking op de achterkant, oftewel backend, van jouw website. Een aantal belangrijke aspecten van een goedwerkende website zijn: een snelle laadtijd, een responsive design en een veilige verbinding.

Bovendien heeft de techniek van je website ook impact op de gebruikservaring van je bezoeker. Een te lange laadtijd is een belangrijk afhaakmoment en kan ervoor zorgen dat je bezoeker overstapt naar de concurrent. Zorg er daarom voor dat de techniek van je website up-to-date is.

3. Autoriteit

Een website met een hoge autoriteit is waardevoller in de ogen van een zoekmachine. Autoriteit draait om een sterk linkprofiel: relevante links van andere websites naar jouw site. Hierbij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Eén link van een betrouwbare website met een hoge domeinwaarde is zinvoller dan tientallen links van websites die niet betrouwbaar of relevant zijn.

De basis voor linkbuilding is goede content. Als je website kwalitatief goede content heeft, zal er vanzelf naar je website gelinkt worden en ontstaat er een natuurlijk linkprofiel.

Boost je online zichtbaarheid met SEO

Autoriteit, content en techniek vormen de basis voor een succesvolle SEO-strategie voor online zichtbaarheid. Door kwalitatieve en unieke content te delen, de techniek van je website op orde te hebben en autoriteit te vergroten, zorg je ervoor dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten.

SEO is geen eenmalige inspanning. Het is een doorlopend proces dat je moet blijven monitoren, bijsturen en verder optimaliseren. De SEO-specialisten van Zacht Gras kunnen je hierbij helpen. Vraag een gratis SEO-scan van jouw website aan of vraag direct een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Misschien vind je dit ook wel interessant

Het einde van third party cookies: wat betekent het?

8 december 2023

Wij zijn op zoek naar jou!

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Functie
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Kopje koffie doen?

Naam *
Bedrijf/organisatie
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bericht *

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Ben jij onze nieuwe Boost je online zichtbaarheid met een sterke SEO-strategie?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Vraag een gratis SEO-scan aan

Naam *
Bedrijf/organisatie
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bericht *

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden