17 oktober 2024
•
3 minuten leestijd

Een digitaal toegankelijke website

Huh, waar moet ik klikken? Je hebt deze vraag vast wel eens gehoord. Vooral mensen met een beperking of ouderen kunnen soms slecht vinden waar ze moeten klikken op een website. Bijvoorbeeld omdat ze slechtziend zijn of nog zonder computer zijn opgegroeid. Digitale toegankelijkheid zegt iets over hoe toegankelijk jouw website is. Bijvoorbeeld of het duidelijk is waar mensen moeten klikken om op jouw website bepaalde informatie te kunnen vinden.

Waarom digitaal toegankelijk?

Als een website digitaal toegankelijk is, betekent dit dat hij ook gebruikt kan worden door mensen met een beperking. Er zijn in Nederland 4,5 miljoen mensen met een chronische beperking of ziekte. Bij een beperking of ziekte kun je denken aan mensen:

  1. Met een visuele beperking
    Zoals mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn
  2. Met een auditieve beperking
    Denk aan mensen die die doof of slechthorend zijn
  3. Met een motorische beperking
    Bijvoorbeeld mensen die hun armen of benen niet goed (meer) kunnen gebruiken doordat zij een arm of been zijn verloren. Je kunt hierbij ook denken aan beperkingen zoals reuma
  4. Die laaggeletterd zijn
    Dit betekent dat zij moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen
  5. Met autisme of ADHD
    Soms hebben deze mensen moeite met het verwerken van lange en moeilijke zinnen. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan drukke websites met te veel contrast en kleur
  6. Mensen met dyslexie
    Deze mensen hebben moeite met lezen en schrijven. Hierdoor lezen ze bijvoorbeeld langzamer dan andere mensen of hebben ze moeite met spelling

Toename mensen met een beperking

Het aantal mensen met een beperking of ziekte neemt toe. Dit komt doordat het aantal oudere mensen ook toeneemt.Ook zijn er steeds meer mensen die de Nederlandse taal (nog) niet goed spreken.

Relatie tussen laaggeletterd en digitale vaardigheden

Uit onderzoek van Stichting lezen en Schrijven blijkt dat er in Nederland zo’n 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen. Dit betekent dat 18% van alle mensen in Nederland hiermee worstelt, wat neerkomt op 1 op de 6 mensen. 

Vaak hebben mensen die laaggeletterd zijn ook minder goede digitale vaardigheden. Dit betekent dat zij vaker dan andere mensen moeite hebben met het bedienen van een smartphone, tablet of laptop. Dus ook met het vinden en bedienen van jouw website.

Belang digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid is dus belangrijk wanneer je meer mensen met jouw bedrijf of organisatie wilt bereiken. Ook word je hiermee vaak beter gevonden in Google. Maar digitale toegankelijkheid is ook belangrijk omdat:

  • Digitale toegankelijkheid verplicht is voor overheidsorganisaties
    Vanuit de overheid zijn er webrichtlijnen opgesteld die overheidsorganisaties verplichten om hun websites digitaal toegankelijk in te richten. Maar ook andere bedrijven worden aangemoedigd om hun website zo digitaal toegankelijk mogelijk in te richten.
  • Je de binding met jouw klant vergroot door de positieve ervaring
    Verschillende onderzoeken laten zien dat klanten het waarderen wanneer jij je als bedrijf of organisatie inzet voor een sociaal doel. Bijvoorbeeld je website digitaal toegankelijk inrichten met plekken waarop slechtzienden kunnen klikken om hun tekst te vergroten. Dit zorgt ervoor dat je je klantenbinding vergroot. 
  • De vraag naar digitale toegankelijkheid toeneemt
    Nu er steeds meer mensen een chronische ziekte of beperking hebben en je bijna alles digitaal regelt, neemt de vraag naar digitaal toegankelijke websites toe. Denk ook aan mensen die bijvoorbeeld een tijdelijke beperking hebben en hierdoor websites minder goed kunnen bedienen. Bijvoorbeeld wanneer iemand een arm breekt en met één hand over jouw website moet navigeren. 

Tips voor een digitaal toegankelijke website

Om je website digitaal toegankelijk in te richten is er een aantal basis tips waarmee je aan de slag kunt. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  1. Zorg ervoor dat je schrijft op B1-niveau
    B1 betekent dat je in duidelijke en eenvoudige taal schrijft, die door de meeste mensen begrepen wordt. Ook betekent dit dat je zinnen eenvoudig formuleert en lange zinnen probeert op te knippen in twee zinnen.
  2. Het ondertitelen van video’s en animaties op jouw website
    Zo zorg je ervoor dat mensen die doof of slechthorend zijn toch alle informatie meekrijgen.
  3. Zorg ervoor dat tekst en beeld elkaar ondersteunen
    Een afbeelding die de tekst ondersteunt helpt jouw bezoekers om je boodschap beter te begrijpen. Belangrijk is dat afbeelding en tekst een duidelijke relatie met elkaar hebben. Een tekst en afbeelding die niet bij elkaar passen kunnen afleiden of juist verwarring veroorzaken.
  4. Gebruik video om moeilijke teksten beter uit te leggen 
    Video kan helpen om moeilijke teksten uit te leggen, zeker voor laaggeletterden. Zorg er wel voor dat je in je video gebruik maakt van ondertiteling, een audiobeschrijving of een transcript, zodat het ook voor mensen die slechthorend zijn toegankelijk is.
  5. Gebruik voorleessoftware of iconen met een vergrootglas
    Hiermee zorg je dat mensen die slechtziend of blind zijn jouw website alsnog kunnen bezoeken.

Vraag ons om advies 

Wil je aan de slag met een digitaal toegankelijke website, maar weet je niet waar je moet beginnen? Je kunt bij ons terecht voor een stappenplan, een taalcheck van je teksten en advies op maat. Onze specialisten helpen je graag verder met het digitaal toegankelijk maken van jouw website. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

Misschien vind je dit ook wel interessant

ChatGPT gebruiken voor webteksten: ja of nee?

22 november 2024

Ik heb het net nog gezien!

21 oktober 2024

Het belang van klantpersona’s en de klantreis

30 mei 2024

Hoe schrijf je een goede vacaturetekst?  

14 maart 2024

Boost je online zichtbaarheid met een sterke SEO-strategie

17 januari 2024

Wat is de rol van user-generated content in je contentstrategie?

16 januari 2024
Social media trends 2024

Contentmarketing: wat is het en wat levert het op voor jouw bedrijf?

4 januari 2024

De social media trends voor 2024

13 december 2023

Wij zijn op zoek naar jou!

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Functie
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Kopje koffie doen?

Naam *
Bedrijf/organisatie
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bericht *

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Ben jij onze nieuwe Een digitaal toegankelijke website?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden