Hoe tekst-beeld combinaties je helpen
Je hebt er vast wel eens mee te maken gehad: een website waarop je niet terug kunt vinden wat je zoekt. Maar hoe kan dat als je zeker weet dat je het net nog gezien hebt? Als je niet terug kunt vinden wat je zoekt, heeft dit vaak te maken met een combinatie van tekst en beeld die niet optimaal is.
Er is veel onderzoek gedaan naar het gebruik van tekst-beeld combinaties. Het combineren van tekst en beeld is voor ons werkgeheugen makkelijker te verwerken dan een tekst alleen. Bovendien helpen tekst-beeld combinaties klanten om de diensten die jij aanbiedt beter terug te vinden op je website. Ook onthouden ze de diensten beter, waardoor ze eerder jouw klant worden.
Hoe zit dit dan precies?
Zodra we informatie binnenkrijgen, maakt deze informatie een soort reis door onze hersenen. Via ons werkgeheugen komt het terecht in het kortetermijngeheugen om vervolgens in het langetermijngeheugen opgeslagen te worden. Dit gaat vanzelf, zonder dat we ons ervan bewust zijn.
De eerste informatie: naar het werkgeheugen
Informatie komt binnen via onze zintuigen. Vanuit daar gaat het direct door naar ons werkgeheugen. Tekst en beeld komen dus binnen via onze ogen of oren. De meeste mensen ervaren geen moeilijkheden met het lezen van teksten of het bekijken van afbeeldingen. Maar slechtzienden gebruiken bij het navigeren van een website vaak het luidsprekersymbool, waarbij de tekst hardop wordt voorgelezen. De informatie komt dan vooral via de oren binnen.
Het werkgeheugen is onderdeel van het kortetermijngeheugen. Het werkgeheugen doet twee dingen:
- Het kort vasthouden van informatie terwijl er nieuwe informatie binnenkomt.
- Het aanpassen van informatie, zoals het samenvoegen van stukjes informatie die bij elkaar horen.
Het werkgeheugen slaat de informatie die binnenkomt zo’n 15 seconden op. Als het werkgeheugen de eerste informatie heeft verwerkt, kunnen er verschillende dingen gebeuren:
1. De informatie wordt doorgezet naar het kortetermijngeheugen.
2. De informatie wordt vergeten.
3. De informatie wordt herhaald in het werkgeheugen.
4. De informatie wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen.
Van werkgeheugen naar kortetermijngeheugen
In het kortetermijngeheugen wordt informatie die binnenkomt via het werkgeheugen kort opgeslagen. Het kortetermijngeheugen kan maar weinig informatie onthouden en er komt daarnaast steeds nieuwe informatie binnen. Hoe meer tijd er voorbij gaat, hoe meer je daardoor vergeet. Wil je informatie langer onthouden? Dan is herhaling van belang. Ook op jouw website.
Eindstop: het langetermijngeheugen
Als we iets voor langere tijd willen onthouden, moet deze informatie worden opgeslagen in het langetermijngeheugen. Om dit te kunnen doen, moet er verbinding worden gemaakt tussen de nieuwe en de al aanwezige informatie. Op die manier geven je hersenen betekenis aan de informatie.
Heb je bijvoorbeeld een positieve ervaring met een bepaalde auto en zie je hierover een tekst over op een website? Dan zal je geheugen een relatie leggen tussen jouw ervaring en de tekst.
Maar hoe zit dat nu met het geheugen, tekst en beeld?
Onze hersenen krijgen op een dag heel veel informatie te verwerken. Ze kiezen hierbij steeds wat we wel en niet moeten onthouden. Het combineren van tekst en beeld biedt de hersenen steun bij het verwerken van informatie.
Als je als lezer bijvoorbeeld niet meer weet waar je iets gelezen hebt op deze pagina, kan een beeld helpen om te vinden waar de informatie ook alweer stond.
Wil je dat bezoekers een bepaald onderdeel op jouw website meteen zien? Bijvoorbeeld een aanbieding? Dan helpt een afbeelding om het oog hier heen te leiden.
Wij helpen je met optimale tekst-beeld combinaties
Wil je tekst en beeld op de juiste manier combineren op jouw website? Bij Zacht Gras denken we met je mee. We geven je graag advies over de inrichting van jouw website. Bijvoorbeeld over optimale tekst-beeld combinaties, waardoor de klant jouw website niet meer vergeet.
Meer weten over wat we voor jou kunnen betekenen? Kom dan eens bij ons langs voor een kopje koffie of bel ons voor een afspraak.