22 november 2024
•
4 minuten leestijd

ChatGPT gebruiken voor webteksten: ja of nee?

ChatGPT: misschien heb je ervan gehoord, misschien gebruik je het dagelijks tijdens je werk. Sinds deze slimme AI-chatbot eind november 2022 werd gelanceerd, wordt het door steeds meer mensen gebruikt. Scholieren maken er hun huiswerk mee, en ook binnen bedrijven wordt ChatGPT ingezet. Bijvoorbeeld voor het schrijven of corrigeren van webteksten.

Maar is dat eigenlijk wel een goed idee? En waar kun je ChatGPT wel en niet voor gebruiken als je webteksten schrijft? Onze copywriter Marieke Knippers neemt je mee in de do’s en dont’s en geeft je handige voorbeelden.

Als je ChatGPT nog niet (goed) kent

ChatGPT is een slimme AI-tool die werkt als een chatbot. Je stelt een vraag (dit heet een ‘prompt’), en de tool geeft een antwoord. ChatGPT gebruikt informatie van het internet om snel antwoorden te vinden op jouw vraag, teksten te schrijven of ideeën te bedenken.

Er zijn twee versies van ChatGPT: een gratis versie en een betaalde versie. Met de gratis versie kun je al veel doen, zoals vragen beantwoorden, opdracht geven tot het schrijven van een tekst of brainstormen. Maar deze versie heeft wel beperkingen in snelheid, capaciteit en functionaliteiten. Soms moet je langer wachten op een antwoord, je kunt minder tekst invoeren en uitvragen, en je kunt geen bestanden uploaden. 

Waarom een betaalde versie? 

Voor 20 dollar per maand (ongeveer €22,50) kun je ChatGPT Plus gebruiken. Dit is handig als je ChatGPT professioneel wilt inzetten. Met deze versie krijg je extra voordelen:

  • Geen wachttijden: je kunt altijd meteen aan de slag.
  • Snellere antwoorden: de reacties komen sneller dan bij de gratis versie.
  • Altijd actuele informatie: je hebt continu toegang tot de nieuwste data.
  • Meer mogelijkheden: je kunt meer bestanden en formats als input gebruiken, en ook andere bestanden als output vragen.
  • Nieuwe functies: je werkt direct met de nieuwste ontwikkelingen, zoals het genereren van afbeeldingen.

Hoe kun je ChatGPT gebruiken voor webteksten?

Schrijf je regelmatig webteksten? Dan kan ChatGPT een handige assistent zijn. Laat de tool niet de hele tekst voor je schrijven, zorg dat je de tekst altijd zelf checkt en redigeert. Je kunt ChatGPT gebruiken om ideeën te bedenken, onderzoek te doen en vragen te beantwoorden over je onderwerpen. Daarnaast kun je het inzetten om je tekst achteraf te controleren, bijvoorbeeld op spelling of leesniveau. Geef je duidelijke instructies, dan kan ChatGPT je zeker helpen om betere teksten te schrijven.

Wat ChatGPT al (redelijk) goed kan

+ Onderzoek naar je doelgroep

Als je een goede tekst wilt schrijven, moet je weten wat je doelgroep belangrijk vindt. Naar welke informatie zoekt jouw doelgroep? Hoe kun je de aandacht trekken en vasthouden? Een compleet doelgroeponderzoek kan het nog niet vervangen, maar ChatGPT kan je wel helpen om doelgroepen te ontdekken en meer te leren over hun wensen en behoeften. Ook kan de tool je helpen een klantpersona op te stellen. 

Voorbeelden van prompts

  • Ik verbouw biologische groenten en verkoop een abonnement waarbij klanten wekelijks een pakket met 5 biologische seizoensgroenten bezorgd krijgen. Welke verschillende doelgroepen kan ik hiervoor aanspreken? 
  • Maak een persona van een drukke professional die graag gezonder wil eten en wil koken met verse, lokaal geproduceerde, biologische producten. Genereer er ook een afbeelding van deze persoon bij.
  • Welke 20 vragen heeft mijn doelgroep over een abonnement met wekelijks thuisbezorgde biologische seizoensgroenten?

Doelgroeponderzoek is meer dan alleen een chatbot vragen stellen. Controleer altijd de informatie die je via ChatGPT krijgt bij je echte doelgroep. Gebruik het om een eerste beeld van je doelgroep te krijgen, maar ga daarna dieper in op je aannames. Dit kun je doen door bijvoorbeeld enquêtes of interviews af te nemen.

+ Creatieve input geven

ChatGPT kan je ook helpen aan ideeën voor webteksten. Wil je nieuwe onderwerpen bedenken om je product of dienst onder de aandacht te brengen? Dan is het belangrijk om eerst je doelgroep helder te hebben. Zo kun je gericht ideeën genereren. ChatGPT kan ook meedenken binnen een tekst, bijvoorbeeld door pakkende titels en tussenkoppen te maken.

Voorbeelden van prompts

  • Zet de vragen die mijn doelgroep heeft om in titels voor blogartikelen.
  • Ik wil een blog schrijven over de verschillende groenten die mensen in hun groentepakket kunnen verwachten tijdens de verschillende seizoenen van het jaar. Schrijf hiervoor een pakkende titel en tussenkoppen. 

+ Bestaande teksten checken

Heb je een tekst geschreven? Dan kan ChatGPT je helpen om je tekst nog beter te maken. Laat de tool bijvoorbeeld een spelling- of grammaticacheck doen, of zorg ervoor dat je tekst voldoet aan een bepaald leesniveau. Voor een digitaal toegankelijke website is een B1-leesniveau vaak de norm. Hiermee is de tekst voor een breed publiek goed te begrijpen.

Voorbeelden van prompts

  • Haal alle grammaticale fouten en spelfouten uit deze tekst 
  • Wat is het leesniveau van deze tekst? 
  • Maak deze tekst geschikt voor B1-leesniveau 
  • Welke elementen in deze tekst zijn niet geschikt voor B1-leesniveau? 

Wat zijn de beperkingen van ChatGPT (eind 2024)?

Hoewel ChatGPT veel kan, zijn er ook enkele punten waar je op moet letten. De tool is nog lang niet perfect en heeft beperkingen die belangrijk zijn om in de gaten te houden. Zeker als je hem gebruikt als assistent of schrijfhulp.

– Onjuiste informatie

ChatGPT is niet altijd goed in het correct interpreteren van de informatie die hij op het internet vindt. Soms geeft de tool verkeerde antwoorden, of trekt hij onjuiste conclusies. Het is daarom belangrijk dat je zelf controleert of de informatie klopt. Houd altijd de regie en vertrouw niet blind op wat ChatGPT je vertelt.

– Weinig aansprekende teksten

Als je ChatGPT vaker hebt gebruikt om teksten te schrijven, zul je het herkennen: in je tekst staan ineens onnatuurlijke woorden als ‘essentieel’, ‘veelzijdig’ of ‘cruciaal’, en in koppen begint ieder woord met een hoofdletter. Of de tekst bestaat uit lange, ingewikkelde zinnen of heeft een schrijfstijl waar je van in slaap valt. ChatGPT is nog niet zo goed in het schrijven van teksten die je lezer echt aanspreken. 

– Geen unieke content

Voor online marketing is unieke content belangrijk. Zoekmachines zoals Google hechten waarde aan teksten die door mensen zijn geschreven en die origineel zijn. Google wordt bovendien steeds beter in het herkennen van teksten die door AI zijn gemaakt.

Als Google merkt dat je tekst niet origineel is en gebaseerd is op informatie die al online staat, kan dit ervoor zorgen dat je lager scoort in de zoekresultaten. Dit kan een negatieve impact hebben op je online zichtbaarheid.

In het kort: wat kun je met ChatGPT?

Wil je ChatGPT gaan gebruiken voor je webteksten? Zet het vooral in voor onderzoek en het controleren van je teksten. Geef duidelijke instructies en maak je opdrachten (prompts) specifiek, zodat ChatGPT gericht voor je kan werken.

Wel doen

  • Je doelgroep beter leren kennen
  • Inspiratie en ideeën opdoen
  • Teksten laten controleren

Niet doen

  • Onduidelijke opdrachten geven
  • Teksten letterlijk overnemen
Misschien vind je dit ook wel interessant

Ik heb het net nog gezien!

21 oktober 2024

Een digitaal toegankelijke website

17 oktober 2024

Het belang van klantpersona’s en de klantreis

30 mei 2024

Hoe schrijf je een goede vacaturetekst?  

14 maart 2024

Boost je online zichtbaarheid met een sterke SEO-strategie

17 januari 2024

Wat is de rol van user-generated content in je contentstrategie?

16 januari 2024
Social media trends 2024

Contentmarketing: wat is het en wat levert het op voor jouw bedrijf?

4 januari 2024

De social media trends voor 2024

13 december 2023

Wij zijn op zoek naar jou!

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Functie
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Kopje koffie doen?

Naam *
Bedrijf/organisatie
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bericht *

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Ben jij onze nieuwe ChatGPT gebruiken voor webteksten: ja of nee??

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden