5 december 2023
3 minuten leestijd

Hoe schrijf je een effectieve blog voor jouw bedrijf?

Hoe schrijf je een effectieve blog?

Online zichtbaarheid is tegenwoordig een van de belangrijkste tools voor jouw bedrijf. Niet alleen zorgt optimale vindbaarheid voor betere business, maar je bouwt ook aan je merkassociatie. Een goed geschreven, zakelijke blog kan hierin een effectief middel zijn, mits je duidelijke doelen hebt en slim kunt schrijven. Hoe pak je dat aan? Contentexpert Sofie van Putten geeft haar ‘50 cents’ over effectief zakelijk bloggen.

Thought leadership

“Bloggen voor je bedrijf is een goed idee,” vertelt Sofie. “Je laat je lezers zien dat je bovenop de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied zit. Je lezers kunnen bestaande klanten zijn, die zo weten dat ze bij jou verzekerd zijn van de best ontwikkelde producten of diensten. Het kunnen ook potentiële klanten zijn, die overwegen gebruik te maken van jouw expertise.”

Maar buiten de commerciële waarde die een zakelijke blog heeft, is zo’n blog ook van grote waarde voor je reputatie en je merk. Sofie: “Als bedrijf heb je altijd te maken met concurrenten. Het is daarom belangrijk om jezelf neer te zetten als de ‘Thought leader’ in jouw branche door kennis te delen in blogs. Je ontwikkelt daarmee een betrouwbare reputatie, terwijl je bedrijf een voorbeeldrol krijgt voor zowel klanten als concurrenten. Jouw bedrijf wordt een synoniem voor het product of de dienst die je levert.”

Geen ‘Wij van WC-Eend’

Maar niet met elke zakelijke blog zul je snel top-of-mind raken bij jouw doelgroep. Volgens Sofie is het schrijven van zo’n tekst een vak apart. Er is een aantal ingrediënten dat jouw zakelijke blogs effectief maakt. Sofie: “Om een goede tekst te kunnen schrijven moet je je eerst goed bedenken wat het doel is van jouw blogreeks. Wil je alleen informeren? Of wil je lezers ook naar een salesfunnel begeleiden? En wie is eigenlijk de doelgroep? Voordat je begint met schrijven, moet je concreet antwoord kunnen geven op deze vragen.”

Maar ook nieuwswaarde en relevantie spelen een grote rol volgens Sofie. “Inkoppertjes en ‘Wij van WC Eend’- teksten hebben weinig toegevoegde waarde voor jouw lezers. Zorg voordat je begint met schrijven altijd dat je informatie goed, relevant en geen oud nieuws is. Weet wat je doelgroep zoekt.”

De klant is dus ook bij het schrijven van een zakelijke blog altijd koning. Sofie: “Je schrijft zo’n online blog met de intentie om je (potentiële) klant te helpen. Vraag jezelf af hoe je de lezer helpt met jouw blog. En wil je met de tekst ook duidelijk maken dat je de lezer van dienst wil zijn? Dan mag een slimme call-to-action niet ontbreken.”

Effectief bloggen met een expert

Een blog schrijven vergt best wat onderzoek en tijd. Zonde toch, als je een blog geschreven hebt en ziet dat het niet het resultaat opleverde waar je op hoopte? Sofie: “Een blog schrijven is een kunst op zich, laat staan een die goed gevonden moet worden met bijvoorbeeld SEO. Met een ondoordachte structuur in je tekst of een mismatch in tone-of-voice verlies je al punten met je blog. En dan moet je er ook nog rekening mee houden of je tekst aansprekend genoeg is voor de doelgroep.”

Een contentspecialist inschakelen voor je zakelijke blog is daarom net zo’n goed idee als het zakelijk bloggen zelf. Sofie: “Verstand hebben van het onderwerp is niet hetzelfde als het op een goede manier kunnen opschrijven. Bovendien is het niet een eenmalig klusje: om echt effectief te bloggen, zul je met regelmaat sterke teksten moeten delen met jouw doelgroepen. Niet alleen op je website, maar bijvoorbeeld ook op je social media.”

Kennismaken?

De contentexperts van Zacht Gras kunnen je hierbij helpen. We helpen je bij het definiëren van je blogdoelen, voeren zoekwoordonderzoeken uit en geven je advies over frequentie en plaatsing. Daarnaast schrijven we teksten en monitoren we de resultaten. Onderwerpen voor de teksten kun je als ondernemer zelf aanleveren, maar we denken natuurlijk ook graag met je mee.

Sofie van Putten
Contentspecialist
Misschien vind je dit ook wel interessant

Het belang van klantpersona’s en de klantreis

30 mei 2024

Hoe schrijf je een goede vacaturetekst?  

14 maart 2024

Wat is de rol van user-generated content in je contentstrategie?

16 januari 2024
Social media trends 2024

Contentmarketing: wat is het en wat levert het op voor jouw bedrijf?

4 januari 2024

De social media trends voor 2024

13 december 2023

Wij zijn op zoek naar jou!

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Functie
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Kopje koffie doen?

Naam *
Bedrijf/organisatie
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bericht *

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden

Ben jij onze nieuwe Hoe schrijf je een effectieve blog voor jouw bedrijf??

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
CV *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)
Motivatiebrief *
Maximum file size: 2 MB
Upload een bestand (max. 2mb)

Bij het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden