Artificial Intelligence, X (Twitter), User-Generated Content, social commerce, betaalde abonnementen en de nieuwste TikTok trends. What’s next?
Social media is en blijft een onderdeel binnen online marketing dat constant in beweging is. Daarom is het belangrijk om bij te blijven met de laatste ontwikkelingen. Wat zijn de belangrijkste social media trends voor 2024? En nog belangrijker: hoe speel jij als marketingprofessional in op deze trends?
Terugblik: de social media trends van afgelopen jaar
2023 was het jaar van authentieke content. Echte content, gemaakt door echte mensen. Maar ook het jaar van de introductie van betaalde lidmaatschappen en de overname van Twitter. Een kleine recap van een aantal belangrijke ontwikkelingen op het gebied van social media in 2023:
- BeReal stimuleert de behoefte aan eerlijke en authentieke content.
- TikTok is een van de snelstgroeiende platforms en Snapchat maakte een sterke comeback.
- User-generated content wordt steeds belangrijker. Gebruikers maken gebruik van de functies van Stories en Reels om hun productreviews, DIY-tips en TikTok challenges met hun volgers te delen.
- Elon Musk nam Twitter over en veranderde de naam in X.
- Korte video’s trekken de aandacht op social media.
- Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, kondigde betaalde abonnementen aan.
- AI (Artificial Intelligence) wordt geïntroduceerd in het social media landschap.
De 6 social media trends voor 2024
Er zijn veel ontwikkelingen uit 2023 die zich doorzetten in het komende jaar. Dit zijn de belangrijkste trends voor 2024:
1. Korte video’s blijven domineren
In 2024 zullen korte video’s nog steeds winnen aan populariteit. Als bedrijf kun je hierop inspelen door korte, professionele video’s te maken die de aandacht van de doelgroep vasthouden. De eerste drie seconden zijn hierbij het belangrijkst, dus zorg ervoor dat je meteen de aandacht grijpt.
2. AI als sparringpartner
Waar kunstmatige intelligentie nog een ver-van-mijn-bed-show leek voor de meeste marketeers, kunnen we er nu niet meer omheen. AI, oftewel artificial intelligence, stelt ons in staat efficiënter content te creëren dan ooit tevoren. Ook kan AI worden ingezet bij het bedenken en creëren van social media content. Zo kan content voor social media steeds sneller gemaakt worden. AI wordt je nieuwe sparringpartner voor als je het even niet meer weet.
3. Social media platforms als zoekmachines
Google is niet langer de enige zoekmachine. Voornamelijk voor Generatie Z zijn social media-apps een steeds belangrijkere bron voor zoekopdrachten. Naast betrokkenheid met je doelgroep is er dus nog een belangrijke reden om te investeren in social media: zoekresultaten. Denk daarom goed na over het gebruik van trefwoorden die je gebruikt in je social media posts.
TikTok, Instagram en YouTube waren al belangrijke zoekmachines voor Generatie Z. Nu voegt ook Pinterest zich ook aan een rijtje toe. Door de teksten bij je pins te optimaliseren voor SEO, zorg je voor meer verkeer naar je website vanaf dit kanaal.
4. Authenticiteit blijft de norm
Zoals het social media platform BeReal al liet zien: consumenten hebben behoefte aan echtheid, zeker onder Generatie Z. Ze snakken steeds meer naar authentieke content die hun meerwaarde biedt. Vertel echte verhalen en laat situaties zien waarin de doelgroep zich kan verplaatsen. Met de komst van AI (Artificial Intelligence) staan bedrijven voor de uitdaging om efficiëntie en authenticiteit in evenwicht te brengen.
5. Focus op micro- en nano influencers
In plaats van bekende macro-influencers in te zetten, worden steeds meer influencers op micro- (minder dan 1.0000 volgers) en nano-niveau (tussen de 1.000 en 10.000 volgers) ingezet. Door met kleinere influencers te werken, kun je specifieke nichemarkten bereiken. Bovendien wordt deze content vaak als persoonlijker en betrouwbaarder gezien. Dit resulteert in veel gevallen in effectievere social media campagnes.
6. Van inspiratie naar verkoop: social commerce
Social media is niet langer alleen een inspiratieplatform. Social commerce, waarbij producten rechtstreeks via social media platforms worden verkocht, groeit. Met de komst van functionaliteiten zoals Facebook Marketplace, Instagram Shopping en Pinterest Buyable Pins, is het kopen en verkopen van producten via social media makkelijker dan ooit. Het integreren van e-commerce in je social media strategie is voor veel bedrijven dan ook onmisbaar geworden.
Laat je merk groeien met social mediaÂ
Nu je op de hoogte bent van de social media trends voor 2024, is het tijd om dit in de praktijk te brengen. Met de juiste strategie kunnen marketingprofessionals de social media trends voor 2024 gebruiken om hun merk te laten groeien.
De social media experts van Zacht Gras houden de trends binnen social media constant in de gaten en weten welke strategieën het beste bij jouw bedrijf passen. Wil jij jouw merk laten groeien met social media? Dan gaan wij graag samen met jou aan de slag.